ORIZONT regia Marian Crișan, un thriller 100% românesc, apreciat de presa internațională
După ce a avut premiera mondială în cadrul Tallin Black Nights Film Festival, cel de-al treilea lungmetraj regizat de Marian Crișan, „Orizont” se bucură de cronici elogioase în publicații internaționale importante.
Sub un titlu care face trimitere, în glumă, la „Sunetul muzicii” („The hills are alive with the sound of murder”), Hollywood Reporter scrie că dilemele morale din „Orizont” aduc aminte mai degrabă de filmul noir decît de cel de groază, „chiar dacă decorurile te trimit inițial cu gândul la forțele supranaturale din The Shining”.
„Starea de spirit – angoasa – e în mod evident „împrumutată” din filmele lui Hitchcock, Polanski și Haneke”, consideră publicația americană.
„Thrillerul lui Crișan”, continuă Hollywood Reporter, „începe ca un film de groază și se încheie într-o notă apropiată de cea a western-urilor moderne. Unde mai pui că arată minunat, grație culorilor șterse, crepusculare pe care directorul de imagine Oleg Mutu, una dintre figurile-cheie ale Noului Val Românesc, le folosește asemenea unui pictor.”
Cronicarul revistei din Statele Unite a remarcat și coloana sonoră a lui Cristian Lolea: „Coardele sunt rezervate, iar percuția provoacă încordare, și totul se adaugă substratului tensionat, de inspirație hitchcockiană”.
Și ”Screen Daily” a observat importanța montajului de sunet și a coloanei sonore, pe care le consideră cruciale în crearea „atmosferei apăsătoare” a filmului: „Muzica à la Hitchcock dă de înțeles că amenințarea pândește, dar lătratul persistent al unui cîine e cel care înspăimîntă personajele și publicul deopotrivă”.
Portalul online cineuropa.org scrie, la rîndul său, că „Orizont” e mai mult decît povestea unei familii puse într-o situație-limită: „E de așteptat ca publicul românesc să reacționeze puternic după premiera din februarie: scenariul abordează chestiuni intens discutate în anii din urmă, precum defrișările ilegale, dar filmul surprinde și combinația toxică dintre corupție și incompetența autorităților, fenomene care îi fac pe mulți români să considere că trăiesc într-o țară în care legea nu contează”
“Orizont” spune povestea lui Lucian (András Hatházi) şi a Andrei (Rodica Lazăr) – soţ şi soţie, care, încercând să îşi găsească „norocul’, preiau în adminstrare o cabană pierdută undeva în Munţii Apuseni. Lucrurile par să meargă bine până când Lucian realizează că tot ce se întâmplă pe munte şi la cabană e controlat de Zoli (Bogdan Zsolt), un cap al mafiei tăierilor ilegale de păduri.
Din distribuție mai fac parte Emilian Oprea, Maria Seleș, Ioan Paraschiv, Valeriu Andriuță, Elena Purea.
“Cu un scenariu inspirat de nuvela „Moara cu Noroc”, de Ioan Slavici, “Orizont” nu îşi doreşte să fie o ecranizare fidelă a textului, ci o adaptare modernă a intrigii care este adusă în România de azi. Filmul îşi propune, mai degrabă, rediscutarea temelor principale ale nuvelei într-o stilistică diferită de cea din ecranizarea clasică căruia îi aduce un omagiu cinematografic” declară regizorul Marian Crișan. “Filmul e construit pe intriga originală clădind tensiunea în jurul lui Lucian, un tată și un soț care ajunge la extreme pentru a-și proteja familia”, mai adaugă Marian Crișan.
Imaginea este semnată de Oleg Mutu, montajul a fost realizat de Tudor Pojoni, scenografia Simona Pădurețu iar Alexandra Alma Ungureanu a fost responsabilă de costume.
“Orizont” este produs de Solar Indie Juction, Mandragora Movies și Rova Film cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Producători: Viorel Sergovici, Bobby Păunescu, Mihai Dorobanţu, Marian Crişan.
În România “Orizont” va fi lansat în cinematografe, pe 12 Februarie 2016.
Facebook
Google+
YouTube
RSS