Știri

Filme din Asia la București

Filme din Asia la București

Asia ocupă un loc aparte anul acesta, în programul Les Films de Cannes à Bucarest (23 – 29 octombrie), cu filme semnate de regizori consacrați sau debutanți care și-au început cariera cu un premiu la Cannes. Din China, Japonia, Thailanda, Filipine sau India vin povești de dragoste, drame de familie, filme suprarealiste care fac acum înconjurul lumii în festivaluri. Jia Zhangke, cel mai important regizor chinez al generației lui, Hirokazu Kore-eda, considerat noul maestru al cinema-ului japonez, Naomi Kawase, regizoarea asiatică cu cele mai multe selecții la Cannes, și imprevizibilul Apichatpong Weerasethakul, premiat cu Palme d’Or, sunt câteva dintre numele momentului în cinema-ul mondial ale căror filme vor fi aduse în premieră la București.

Unul dintre favoriții în competiția Festivalului de la Cannes, anul acesta, Mountains May Depart surprinde China într-o perioadă de profundă schimbare, când o tânără curtată de doi prieteni din copilărie – un proprietar al unei stații de benzină și un muncitor într-o mină de cărbune – face o alegere care-i va afecta viața. „Filmul lui Jia Zhangke e o lucrare misterioasă și în felul ei uimitor de ambițioasă, semnată de un regizor a cărui creativitate evoluează sub ochii noștri”, apreciază „The Guardian”. Lui Jia Zhangke, talentul i-a fost confirmat de selecțiile la Cannes, Berlin sau Veneția și trofee ca Leul de Aur pentru Still Life (2006) sau Premiul pentru Scenariu la Cannes cu A Touch of Sin (2013). În 2014, a fost membru al juriului competiției la Cannes.

Our_Little_Sister_2
Sweet Red Bean Paste_Naomi Kawase
Mountains May Depart – Jia ZhangKe
Cemetery of Splendour_by Apichatpong Weerasethakul
Taklub_Brillante Mendoza

Un alt concurent la Palme d’Or, Our Little Sister confirmă încă o dată talentul cineastului Hirokazu Kore-eda, supranumit de unii critici „noul Yasujiro Ozu”. Un film subtil, meticulos orchestrat și plin de grație, inspirat de o poveste manga și comparat cu alte capodopere japoneze, Our Little Sister urmărește trei surori care decid să o ia în grijă pe sora lor vitregă după ce tatăl care le abandonase cu ani în urmă moare. Nu a fost doar un succes de critică, ci și unul de casă: în Japonia, a avut încasări de milioane de dolari. Kore-eda a fost selecționat de cinci ori la Cannes, iar în 2013 a câștigat Premiul Juriului cu Like Father, Like Son.

Regizor descoperit și promovat de Cannes, thailandezul Apichatpong Weerasethakul, premiat cu Palme d’Or pentru Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010), revine cu un nou film criptic și suprarealist, Cemetery of Splendour, proiectat în Un Certain Regard. Mai mulți soldați cuprinși de o misterioasă boală a somnului sunt transferați într-un spital improvizat într-o școală abandonată. O tânără care se oferă să aibă în grijă un soldat se îndrăgostește de el și încearcă să dezlege misterul sindromului. E „o enigmă cinematică hipnotică”, potrivit „Variety”, în care zeități misterioase și vizite fantomatice se integrează firesc în viețile personajelor.

Naomi Kawase, unul dintre regizorii obișnuiți ai Cannes-ului, scoate la iveală răni vechi în Sweet Red Bean Paste/ An, drama poetică, dulce-amară a doi oameni care își petrec zilele împreună gătind „Dorayakis”, prăjituri tradiționale japoneze umplute cu o pastă dulce de fasole roșie numită „an”. Filmul a deschis secțiunea Un Certain Regard la Cannes 2015. Kawase a fost cel mai tânăr câștigător al Camera d’Or la Cannes, în 1997, cu Suzaku, și a continuat să revină pe Coasta de Azur cu încă patru filme, unul dintre ele distins cu Marele Premiu: The Mourning Forest (2007).

Cineastul filipinez Brillante Mendoza (Kinatay – Premiul pentru regie la Cannes 2009) explorează în Taklub consecințele devastatorului taifun Yolanda, care a lovit orașul Tacloban în noiembrie 2014, omorând peste 6000 de oameni. Supraviețuitorii caută cadavrele celor dispăruți, încercând să se mențină ei înșiși în viață și să-și păstreze puțina speranță care le-a mai rămas. Însă o serie de evenimente neprevăzute continuă să le pună la încercare rezistența. Taklub a obținut Mențiunea specială a Juriului Ecumenic în secțiunea Un Certain Regard.

Din Asia vin alte două povești anunțate deja în programul Les Films de Cannes à Bucarest și premiate la Cannes:  Journey to the Shore, de Kiyoshi Kurosawa, distins cu Premiul pentru regie Un Certain Regard, o poveste despre un soț fantomă care își invită soția într-o călătorie, și Masaan, în regia lui Neeraj Ghaywan, primul film indian care a câștigat vreodată două premii la Cannes: Premiul Tânără Speranță Un Certain Regard și Premiui Criticii – FIPRESCI.

Our Little Sister va fi distribuit in Romania de Independența Film, iar Cemetery of Splendour – de ViTo Film.

Les Films de Cannes à Bucarest  va avea loc între 23 și 29 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco și CinemaPRO.

 

Știri

More in Știri

CinemaTOUR KIDS județul Brașov 2018 în cifre

CinemaFrame2 decembrie 2018

CINEMATOUR KIDS revine în județul Brașov

CinemaFrame2 decembrie 2018

FILMUL ISTORIC EUROPEAN la ora de istorie

CinemaFrame4 martie 2018

BIEFF 2018 despre identitate, apartenenta si adevaruri personale

CinemaFrame1 martie 2018

IN PRONUNTARE, debut feminin la Săptămâna Criticii de la Berlin

CinemaFrame25 ianuarie 2018

CEAȚA, Adi Voicu premiat la Angers

CinemaFrame23 ianuarie 2018

Cinematour KIDS județul BRAȘOV 2017 în date și cifre!

CinemaFrame5 noiembrie 2017

Week-end de Halloween cu filme bune la Opera Comică pentru Copii

CinemaFrame23 octombrie 2017

SIERANEVADA, BENJAMIN BUTTON și MY FAIR LADY

CinemaFrame16 octombrie 2017

Ce faci când vrei să vezi un film bun? Vii la UnderGrant în week-end!

CinemaFrame9 octombrie 2017

Timishort ia startul pe 12 octombrie

CinemaFrame8 octombrie 2017
Olimpia Melinte și Nicodim Ungureanu

UN ALT WEEK-END, ALTE FILME BUNE

CinemaFrame2 octombrie 2017