Alegorii politice, drame sociale și personale incomode, thrillere explozive, dar și comedii negre, savuroase se regăsesc și anul acesta în două dintre cele mai populare secțiuni ale Festivalului Internațional de Film Transilvania: Supernova și Fără Limită / No Limit. Multe dintre filme ating subiecte politice și sociale fierbinți: refugiați, toleranță, terorism.
Supernova reunește circa 30 dintre marile hituri festivaliere de peste an. Pe lângă deja anunțatele Francofonia, 11 Minutes și Sunset Song, TIFF aduce pe ecrane animația Anomalisa, nominalizată la Oscar și distinsă cu Marele Premiu al Juriului la Veneția 2015. Pe un scenariu de Charlie Kaufman (Eternal Sunshine of the Spotless Mind), care co-semnează și regia, animația explorează, cu un realism înfricoșător, dorința oamenilor de a fi speciali și dezamăgirea de a descoperi că sunt mediocri. Right Now, Wrong Then (Leopardul de Aur, Locarno 2015) este cel de-al 17-lea film al lui Hong Sang-soo, cunoscut drept „Woody Allen-ul Coreei”, în care acesta își exersează măiestria de a experimenta cu structura unui film și de a relata o poveste despre Coreea modernă din multiple perspective.
Trois souvenirs de ma jeunesse, pentru care marele cineast francez Arnaud Desplechin a primit trofeul César pentru regie, este un portret al tinereții la fel de evocator ca un film de François Truffaut, potrivit publicației online The Film Stage. Chevalier, regizat de Athina Rachel Tsangari și inclus în competiție la Locarno, este o savuroasă comedie de moravuri despre mici rivalități masculine și marile probleme cu care se confruntă Grecia. Marele câștigător al Premiilor Goya (la cinci categorii, printre care film, regie și actori), Truman (r. Cesc Gay) este o tragicomedie intimă despre finalul inevitabil al vieții și al unei prietenii, pentru care cei doi protagoniști au luat și Premiul de interpretare masculină la Festivalul de la San Sebastian.
Mediterranea (r. Jonas Carpignano), proiectat în Semaine de la Critique la Cannes, e un film actual despre criza transportului ilegal de imigranți din Africa în Europa. Premiat anul trecut la Veneția, Free in Deed (r. Jeff Mahaffy) este o dramă provocatoare în care credința devine ultimul refugiu al celor ignorați de societate. De la unul dintre cei mai distinși regizori canadieni, Atom Egoyan, vine filmul Remember, dramă plină de suspans, cu un Christopher Plummer senzațional în rolul unui văduv care a supraviețuit Holocaustului și caută răzbunare. Frenzy (r. Emin Alper) este un ecou al situației din Turcia și Orientul Mijlociu, o parabolă a societății în care suspiciunea este o armă sponsorizată de stat.
Au plus près du soleil (r. Yves Angelo) este un film noir despre un cuplu care ia măsuri extreme pentru a o ține la distanță pe mama biologică a fiului lor adoptat. Tempête (r. Samuel Collardey) este un portret emoționant al unui pescar care încearcă să-și schimbe stilul de viață pentru a păstra custodia copiilor săi, în care protagonistul (premiat la Veneția) își joacă rolul din viața reală. Iar The Memory of Water este cea mai recentă melodramă a chilianului Matias Bize, povestea un cuplu tânăr aflat în doliu.
Viscerale, dramatice, spectaculoase sau pline de erotism, filmele din secțiunea Fără Limită sunt tot atâtea experiențe provocatoare, pe muchie de cuțit. Inspirată de un caz real, Interrogation (r. Vetrimaaran, Veneția 2015) este o docudramă indiană extrem de violentă despre abuzul de putere al forțelor de poliție într-un caz de furt în care trebuie găsiți vinovații cu orice preț. Shadow Behind the Moon (r. Jun Rubles Lana), un roller-coaster dramatic filmat într-un singur cadru nocturn, pătrunde în viețile a trei oameni prinși în războiul de gherilă dintre guvernul filipinez și rezistența comunistă.
Unul dintre must-see-urile TIFF 2016, proiectat în numeroase festivaluri, este experimentalul Eva Doesn’t Sleep (r. Pablo Agüero), care urmărește traseul real al răpirii de către armată a trupului Evei Peron, un simbol al revoluției clasei muncitoare în Argentina, și ascunderea lui timp de 25 de ani la Vatican. Filmul se bucură de scurta apariție a lui Gael Garcia Bernal în rolul-cheie de dictator militar care decide soarta trupului Evei și narator.
Théo et Hugo dans le même bateau (r. Olivier Ducastel și Jacques Martineau, Berlin 2016) surprinde ce înseamnă să fii tânăr gay în Europa, în prezent. Un film noir sud-coreean delicios, Man on High Heels (r. Jang Jin) parodiază filmul polițist, protagonistul, un ideal al masculinității, hotărând să-și trăiască viața ca transsexual. Pentru un doctor care și-a ratat tinerețea, redescoperirea plăcerilor tinereții pierdute se transformă într-o obsesie bolnavă cu final tragic în Suntan, care îl propulsează pe Argyris Papadimitropoulos printre numele sonore ale cinematografiei grecești. Somptuosul film de epocă The Treacherous (r. Min Kyu-dong) este inspirat de fapte istorice din timpul dinastiei Joseon, când unui rege i-au fost oferite 10.000 de femei în schimbul unor interese politice.
Polonezul Baby Bump, despre grotescul transformărilor corpului la pubertate, confirmă vocea distinctă a regizorului Kuba Czekaj în cinematografia poloneză. Belgianul Je me tue à le dire (r. Xavier Seron) este o comedie dramatică absurdă, filmată alb-negru, în care un tânăr ipohondru devine îngrijorat de propria sănătate atunci când mama lui află că va muri în curând. Finlandezul Distractions, în regia lui Aleksi Salmenperä, este o comedie neagră bizară, condimentată cu excese jubilatorii.
Facebook
Google+
YouTube
RSS