Interviuri

Alexandru Maftei: A face film este, pentru unii, o necesitate interioară imperativă

Foto: micafotografa
Alexandru Maftei: A face film este, pentru unii, o necesitate interioară imperativă

CinemaFrame: Filmul – poveste sau felie de viață?

Alex Maftei: Filmele bune sunt povești bine spuse. Viața este mult prea complexă pentru a fi redată pe pânză întocmai. De aceea cred că felia de viață trebuie să sufere o transfigurare artistică pentru a deveni film.

CinemaFrame:  Filme care au făcut remarcată, de-a lungul timpului, cinematografia românească peste hotare?

Alex Maftei: SCURTĂ ISTORIE regia Ion Popescu Gopo, PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR regia Liviu Ciulei, RĂSCOALA regia Mircea Mureșan, PAS ÎN DOI regia Dan Pița, BALANȚA regia Lucian Pintilie, HOTEL DE LUX regia Dan Pița, TERMINUS PARADIS regia Lucian Pintilie, TRENUL VIEȚII regia Radu Mihăileanu, MOARTEA DOMNULUI LĂZĂRESCU regia Cristi Puiu, CALIFORNIA DREAMIN’ (NESFÂRȘIT) regia Cristian Nemescu, A FOST SAU N-A FOST regia Corneliu Porumboiu, 4 LUNI, 3 SĂPTĂMÂNI ȘI 2 ZILE regia Cristian Mungiu, POLIȚIST, ADJECTIV regia Corneliu Porumboiu, AUTOBIOGRAFIA LUI NICOLAE CEAUȘESCU regia Andrei Ujică, EU CÂND VREAU SĂ FLUIER, FLUIER regia Florin Șerban, DUPĂ DEALURI regia Cristian Mungiu, POZIȚIA COPILULUI regia Călin Peter Netzer.

CinemaFrame: Cel mai bun film pe care l-ai văzut în 2014 (românesc și străin)?

Alex Maftei: Q.E.D regia Andrei Gruzsniczki, HER regia Spike Jonze

CinemaFrame: Cel mai așteptat film al anului 2015 (românesc și străin).

Alex Maftei: Aștept cu nerăbdare orice film românesc. Următorul film al lui Wong Kar Wai.

CinemaFrame: Top 5 al celor mai bune filme românești ale ultimilor 25 de ani.

Alex Maftei: BALANȚA regia Lucian Pintilie, RESTUL E TĂCERE regia Nae Caranfil, HÂRTIA VA FI ALBASTRĂ regia Radu Muntean, DUPĂ DEALURI regia Cristi Mungiu, A FOST SAU N-A FOST regia Corneliu Porumboiu

CinemaFrame: Cum s-a schimbat cinematograful românesc în ultimii 25 de ani?

Alex Maftei: Dispariția cenzurii a deschis cineaștilor posibilitatea abordării directe a unor teme de actualitate într-o manieră naturalist-realistă, de cele mai multe ori cu final pesimist. Ceea ce a părut o perioadă justificat, atât din punctul de vedere al cineaștilor cât și al publicului. Această abordare a fost recompensată cu importante premii internaționale, dar a început să fie privită cu reticență crescândă de către public.

Explozia televiziunii și a internetului, dezintegrarea rețelei naționale de distribuție de film au făcut ca publicul de film românesc să fie azi pe cale de dispariție. Încercarea de a face filme cât de cât comerciale în România a fost marcată în general – cu foarte puține excepții – de o lipsă de onestitate în direcția asta precum și de lipsa unei rețele naționale de distribuție cinematografică.

Un lucru deosebit care s-a întâmplat în ultimii ani a fost apariția cinematografului independent – adică fără vreo finanțare de la CNC sau alte instituții de stat. Departe de a fi o afacere comercială, acest fenomen este mai degrabă expresia dorinței arzătoare a unor cineaști de a face film pentru a se exprima. Pare un început onest.

CinemaFrame: Ce înseamnă industrie cinematografică? Cum se poate defini/descrie activitatea cinematografică din România?

Alex Maftei: Industrie cinematografică înseamnă un sistem care să poată genera profit prin producția de filme. Adică după ce ai cheltuit ceva bani să faci un film – să fii capabil să-i recuperezi din exploatare și – dacă ai fost suficient de talentat – să obții și un profit care să merite deranjul. Acest lucru nu se poate realiza în Romania deoarece filmele românești nu au o piață de desfacere semnificativă economic.

Activitatea cinematografică din România este în general animată de regizori, operatori, producători și actori care vor să facă filme. A face filme este pentru unii o necesitate interioară imperativă, pentru alții o experiență inițiatică, iar pentru alții pur și simplu o activitate cool. Rareori cineaștii pot trăi de pe urma ei, deci recompensele sunt mai degrabă de altă natură.

CinemaFrame: Aspecte prioritare de rezolvat pentru dezvoltarea cinematografiei românești?

Alex Maftei: Am să mă rezum la trei sugestii: o viziune pentru dezvoltarea cinematografiei românești în următorii 25 de ani, construirea unei rețele naționale de ditribuție a filmului românesc si găsirea și legiferarea unor noi surse de finanțare pentru cinematografie; metode clare și transparente de a accesa acești bani.


ALEXANDRU MAFTEI

Biografie:

Alexandru Maftei este regizor și scenarist. A absolvit Academia de Teatru și Film din București în 1994 – prima generație de regizori de film post-decembristă. Filmul său de diplomă În fiecare zi e noapte a bătut lumea festivalurilor internaționale, s-a întors cu premii și a fost difuzat de postul de televiziune Arte.

În 1997 realizează primul său lung metraj Fii cu ochi pe fericire, o co-producție româno-germană pentru televiziune,  la care este și co-scenarist. Renunță la ideea de a mai face film pentru următorii zece ani. În schimb are o bogată experiență de publicitate – scrie și regizează sute de spoturi TV, printre care nenumărate premiate internațional.

În 2006 scrie și regizează un mediu metraj despre Ștefan cel Mare și Sfânt pentru emisiunea „Mari Români” de la Televiziunea Națională. Devine obsedat de subiect și plănuiește un lung metraj pe această temă. În 2006 Alexandru regizează șapte din cele paisprezece episoade ale serialului românesc „Lombarzilor 8″.

În 2009 filmează lungmetrajul de ficțiune „Bună! Ce faci?” care apare pe marile ecrane în primăvara lui 2011. Descris în revista „Variety” drept „o gură de aer proaspat” în contextul cinematografiei românești sumbre, comedia dulce-amăruie „Bună! Ce faci?” are o intensă viață festivalieră, între care menționăm participarea în secțiunea „Variety’s Ten European Directors to Watch”de la Karlovy Vary. Filmul este vândut în mai bine de 20 de teritorii din Europa.

În 2011 începe lucrul la ecranizarea „Domnișoara Christina” după Mircea Eliade. Filmul este lansat cu succes în cinematografe în toamna lui 2013. În același an Alexandru debutează în teatru regizând piesa „Șase din 49″. Spectacolul se regăsește în 2014 în selecția oficială a Festivalului Național de Teatru, urmând a fi preluat în 2015 de Televiziunea Română.

Filmografie:

„Domnişoara Christina”, „Bună! Ce faci?”, „Lombarzilor 8″, „Fii cu ochii pe fericire”, „În fiecare zi e noapte”

Comentarii

comentarii

More in Interviuri

D27_3097 site film

“Fă timp!” CRINA TOFAN

CinemaFrame1 iunie 2015
siteCEL ALES 2013 - Cristian Comeaga

Vreau să fac filme memorabile!

CinemaFrame8 mai 2015
poza head

LOCATION GUIDE ROMANIA – o necesitate pentru filmul românesc

CinemaFrame29 aprilie 2015
Ada-Solomon-104

INTERVIU: ADA SOLOMON despre AFERIM! și despre cum e să fii producător în România

CinemaFrame14 martie 2015
Tudor Giurgiu (DE CE EU? - 2015)

TUDOR GIURGIU despre DE CE EU?: „Cred că cei tineri o să îl vadă şi vor pricepe.”

CinemaFrame25 februarie 2015
Emilian Oprea in De ce eu (directed by Tudor Giurgiu)_3

Loredana Novak: DE CE EU? – o ficţiune cu mult respect pentru adevăr

CinemaFrame23 februarie 2015
Aferim!

De la Bârlad la Berlinale cu Teodor Corban

CinemaFrame10 februarie 2015
Nae Caranfil

Pentru Nae Caranfil, AFERIM! e cel mai așteptat film românesc din 2015

CinemaFrame28 ianuarie 2015
Radu Jude

Radu Jude: E important ca tinerii cineaști să aibă mai ușor ocazia să debuteze în lung-metraj

CinemaFrame28 ianuarie 2015
Vivi Dragan Vasile

Vivi Drăgan Vasile: Propun o evaluare în 2017 a titlurilor aprobate de CNC în 2013-2014

CinemaFrame28 ianuarie 2015
Iulia Rugina (regizor)

Iulia Rugină: Să te uiti la un film se învață, la fel ca toate celelalte lucruri

CinemaFrame28 ianuarie 2015
Cristina Iacob

Cinematograful de la peliculă la iPhone – interviu cu Cristina Iacob

CinemaFrame28 ianuarie 2015