Iulia Rugină a semnat regia a două lung metraje, 10 scurt metraje, 2 mediu-metraje, pentru majoritatea dintre ele fiind și co-scenarist. Iulia Rugină a debutat cu LOVE BUILDING, iar cel de-al doilea lung metraj, ALT LOVE BUILDING a avut premiera în România în decembrie 2014. În prezent Iulia Rugină e în pre-producție cu cel de-al treilea lung metraj al său, BREAKING NEWS.
CinemaFrame: Filmul – poveste sau felie de viață?
Iulia Rugina: Pentru mine înseamnă mai mult poveste, dar filmele cu adevărat felii de viață sunt câteodată mult, mult mai greu de făcut (și câteodată de privit). Cred că asta le face, de fapt, valoroase.
CinemaFrame: Filme care au făcut remarcată, de-a lungul timpului, cinematografia românească peste hotare?
Iulia Rugina: MOARTEA DOMNULUI LĂZĂRESCU, 4 LUNI 3 SĂPTĂMÂNI ȘI 2 ZILE, POZIȚIA COPILULUI. Ele cred că cel mai mult, dar, cu siguranță, e vorba de un pachet mult mai mare.
CinemaFrame: Cel mai bun film pe care l-ai văzut în 2014 (românesc și străin).
Iulia Rugina: Nu știu dacă cel mai bun (încerc să mă feresc întotdeauna de adjectivul ăsta când vine vorba de filme), dar cel care m-a atins cel mai mult a fost CALVARY. Dintre cele românești mi-a plăcut foarte mult EXPERIMENTUL BUCUREȘTI. Știu că nu e făcut în 2014, dar în 2014 l-am văzut eu.
CinemaFrame: Cel mai așteptat film al anului 2015 (românesc și străin).
Iulia Rugina: Pentru mine MOMMY. Știu că e în cinema, dar n-am apucat să-l văd. Dintre cele românești, de-abia le aștept pe toate.
CinemaFrame: Top 5 al celor mai bune filme românești ale ultimilor 25 de ani.
Iulia Rugina: 4 LUNI, 3 SĂPTĂMÂNI ȘI 2 ZILE, POLIȚIST, ADJECTIV, MOARTEA DOMNULUI LĂZĂRESCU, TOATĂ LUMEA DIN FAMILIA NOASTRĂ, CALIFORNIA DREAMIN’
CinemaFrame: Cum s-a schimbat cinematograful românesc în ultimii 25 de ani?
Iulia Rugina: A crescut mult, a descoperit o directie, a analizat-o în cele mai mici detalii și a ajuns până în profunzime. S-a îndepărtat de spectacol și s-a apropiat de viață. Și-a pus atenția pe oamenii de pe ecran și s-a îndepărtat de oamenii din sală. A câștigat toate premiile posibile, dar și-a pierdut publicul.
CinemaFrame: Ce înseamnă industrie cinematografică? Cum se poate defini/descrie activitatea cinematografică din România?
Iulia Rugina: Nu știu ce înseamnă în general. Mă gândesc însă că e greu să numești “industrie” ceva ce produce relativ puțin, unde “piața de desfacere” e din ce în ce mai mică cu fiecare cinematograf care se închide în țară și din care oricum nu prea se obține profit niciodată. E, cred, o căutare a unui grup de oameni, dar în care fiecare caută singur.
CinemaFrame: Aspecte prioritare de rezolvat pentru dezvoltarea cinematografiei românești.
Iulia Rugina: Sistemul de finanțare, care în momentul asta nu încurajează deloc debuturile, oamenii tineri, la început de cariera, vocile și direcțiile noi. E foarte greu să ajungi să faci film imediat ce termini facultatea. Nu mai zic dacă nu ai facut o facultate de film. Poți, poate, să faci filme pe banii tăi si cu prietenii tăi, dar asta poți face o dată, maxim de 2 ori. De la un punct încolo, cercul se strânge și fie nu mai ai bani, fie nu mai ai prieteni. Știu că totul se rezumă la bani și răspunsul e “nu sunt”. Și mulți oameni ar zice “n-avem ce mânca, dar facem filme”. Așa e. Dar cred că trebuie ținut cont ca o țară care nu investește în cultură, moare de foame puțin câte puțin.
Salvarea sălilor de cinema. Sunt orașe și chiar județe în care nu există săli de cinema. Oamenii nu mai merg la film. Sau, dacă merg, se îndreaptă automat către sălile din mall-uri și caută blockbustere americane. Eu sunt dintre oamenii care cred că nu e greșit ca un film să funcționeze (chiar și doar) ca entertainment, dar pe de altă parte, filmul înseamna și altceva. Iar reducerea lui la popcorn și distracție de sâmbătă seara e trist. Se pierde pe drum o parte foarte importantă, mai ales în cazul unei cinematografii care a dovedit că are foarte multe de spus.
Nu e vina publicului și nu e vina cineaștilor. Dar s-a produs o ruptură, care vine doar din lipsa educației cinematografice. Să te uiti la un film se învață, la fel ca toate celelalte lucruri. Dacă nu există educație cinematografică de la o vârstă fragedă, cred că prăpastia asta nu face decât să se adâncească.
IULIA RUGINĂ (REGIZOR)
A studiat regia de film şi televiziune la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti între 2002 și 2006. În 2011 a absolvit un master în arta regiei de film în cadrul aceleiași facultăți.
Până în prezent, Iulia a semnat regia a 2 lung metraje, 10 scurt metraje, 2 mediu-metraje, pentru majoritatea dintre ele fiind și co-scenarist. Iulia a debutat în lung metraj cu filmul independent low budget, LOVE BUILDING, care s-a bucurat de succes atât la box-office-ul local cât și în circuitul festivalurilor de film.
Trailer LOVE BUILDING
Cel de-al doilea lung metraj al său, ALT LOVE BUILDING a avut premiera în România în decembrie 2014. În prezent Iulia e în producție cu un scurt-metraj de animație și în pre-producție cu cel de-al treilea lung metraj, BREAKING NEWS.
Trailer ALT LOVE BUILDING
Iulia s-a implicat și în latura educațională a cinematografiei, participând ca trainer la diverse proiecte dedicate copiilor, amatorilor sau începătorilor (Education a l’Image, S.P.E.R, Kinodiseea) în special în cadrul Asociației Culturale Control N, pe care a fondat-o împreună cu Ana Agopian și Oana Răsuceanu.
FILMOGRAFIE
Fictiune
[2014] Breaking News – lung metraj – 100 min – produs de Libra Film (in pre-productie)
[2014] Alt Love Building – 110 min – produs de Actoriedefilm.ro
[2014] Skugos – animatie – 15 min – produs de Mobra Films & DSG Animation
Studio
[2014] Sa Mori De Dragoste Ranita – 23 min – produs de Actoriedefilm.ro
[2013] Love Building – 85 min – produs de Actoriedefilm.ro
[2012] Tabasco (30) (segment din omnibusul “30-40-50”) – 10 min – produs de POZA
Green Film și Strada Film
[2012] Sink – 36 min – produs de Actoriedefilm.ro
[2011] Raluca + 1 – 30 min – produs de Actoriedefilm.ro
[2010] Captivi de Craciun – 40 min – produs de UNATC
[2009] Museum Of Broken Relationships -15 min – produs de Sarajevo
International Film Festival + Pro.ba, Bosnia Herzegovina
[2008] Cod Rosu (co-regizor) – 15 min – produs de the Televiziunea Romana + European Broadcasting Union
[2006] Vineri in jur de 11 – 18 min – produs de UNATC
[2006] Buna Cristina! Pa Cristina! – 14 min – produs de UNATC
[2003] Pierdut Cap Papusa -10 min – produs de UNATC
Documentar
[2009] 140 (segment) -140 seconds – produs de Pale Stone Pictures, Ireland
[2004] Lebada nr. 3 – 7 min – produs de UNATC
Facebook
Google+
YouTube
RSS